antzezpen kritikak
< Zergatik guri | Zuzendaria eta aktorea >
Pertsonaia gordea oholtzan
Onintza Irureta Azkune
Argia, 2016-09-04
“Katalina de Erauso”

Idazlea: Maite Berrogain. Errejentsak: Pantxika Urruty eta Maitena Lapeyre. Katalina Erauso: Alaia Ithurbide, Laida Abadie, Miren Elkegaray eta Graxiana Castillon. Non-noiz: Donostian, irailaren 3an; Donibane Garazin, irailaren 10ean.

      XVII. mendea. Donostiako domingotarren komentutik ihes egin du nerabeak, bizilekua kartzela zaiolako. Badoa Amerikara, Espainiako erregearen alde borrokatzera, bertako herritarrak zapaltzera. Hogeitaka urte egingo ditu Mundu Berrian ezpata dantzatzen. Ez da, ez, gizona, emakumea baizik. Jada ez da ordea Katalina Erauso, gizon jantzietan Frantzisko Loiola da donostiar abenturazalea. Aurpegi askoko pertsonaia polemikoa, etxean baino kanpoan ezagunagoa, pastoralera ekarri dute. Baionako saioaren ondoren, Donostian eta Donibane Garazin antzeztuko dute.

      Maite Berrogainek 2005ean izan zuen Katalina Erausoren berri. Florance Delayren Catalina: Enquete liburua irakurri zuen eta Euskal Herrian arrotz eta munduan ospetsua zen emakume borrokalaria aurkitu zuela iruditu zitzaion. Pertsonaia hark osagai asko zituen: armada, eliza, borrokak, emaztea izatea, sexu orientazioaz zalantzak... alegia, pastorala egiteko gai bikaina iruditu zitzaion.

      Hamaika urte ondoren Baionan, ekainaren 5ean, 3.000 lagunek, Lauga kiroldegia leporaino beteta, Katalina Erausoren lehen emanaldiaz gozatu ahal izan zuten. Ikus-entzuleak bero sapa ahaztuta, arizaleen esanei erne ziren. Egokia iruditu zitzaienean txalo jo zuten, barre egin zuten, eta oihuak ere bai gustuko ez zirenak entzun zituztenean. Donostiako Victoria Eugenia antzokian 800 lagunentzako tokia izango da. Baionan baino dezentez ikusle gutxiago eta pastorala ikusten ohitu gabeko hegoaldeko asko ziurrenik. Guillaume Irigoyenek (arizalea eta hainbat abestiren letragilea) kezka horixe adierazi digu, ea ikus-entzuleek, pastoralean behar lukeen bezala, parte hartuko duten: “Baionan ikusle zirenen erdiek pastoralen batean hartu dute parte eta beste erdiaren erdiak parte hartu nahi du”.

 

      “Katalina de Erauso” jelkaldika

      Dirudienez, 1624an Erauso autobiografia idazten hasi zen eta hurrengo urtean argitaratu zen. Dirudienez diogu, batzuen arabera memoriak baino norbaitek asmatutako kontakizuna baita.

      Ondorengo lerroetan Katalina Erausoren abenturazko bizitza kontatuko dugu Maite Berrogainek pastoralerako idatzitako prediku eta jelkaldiak narrazio haritzat hartuz.

      1592an jaio zen Katalina Erauso Donostian. Migel Erauso aita kapitaina zuen, Filipe III.a Espainiako erregearen zerbitzura zegoen militarra. Ama María Pérez Galarraga. Lau urtetan lau alaba izan zituzten, eta lehenagotik semea zuten. Familia onekoa zen Katalina.

 

            Aspaldiko urte haietan

            Familia sosdunetan

            Neskak sartzen ziren

            Ttipitik komentuetan

 

      Lau alabak sartu zituzten domingotarren komentuan. Katalinak lau urte baino ez zituen. Aitak ez zuen ezkutatu alabekiko mespretxua:

 

            Alabak hanitx zaitzo

            Familiari kostatzen

            Aldiz semeek deioe

            Hari ohore ekarten

 

      Baionako emanaldian entzuleei ez zitzaien batere gustatu aitaren jarrera eta kiroldegian emanaldiko lehen gaitzespen oihuak entzun ziren.

      15 urte inguru arte bizi izan zen komentuan. Handik ateratzeko irrikaz zegoen, ordea. Honela hitz egin zion serora nagusiari:

 

            Hügü dit zure manüa

            Joanen nüzü hebendik

            Ez dit maite diziplina

            Badit nik beste gogorik

 

      Eta haserrealdi batean iritsi zen alde egiteko ordua. Ihes egin eta bizi berri bat hasi zuen, gizon jantzietan hasi ere:

 

            Biloak dütüt moztüko

            (E)ta galtza lüzeak jauntsi

            Holaxe niz gizon üdüri

            Gaztea lerden bühürri

 

            Geroa esküetan düt

            Düdarik gabe joanen niz

            Barnean dütan sükarra

            Ez zaüt itzaliko berriz

 

      Frantzisko Loiola izena hartu eta Filipe IV.a erregearen Gortearen zerbitzura jarri zen. Mundu Berrira, Amerikara, joan nahi zuen. Txile, Bolivia, Panama, Venezuela, Argentina eta Peru zeharkatu zituen, ezpata aldean, Espainiako Inperioko erregearentzat zilarra eta urrea biltzeko ahaleginean.

      Osaba Eginorekin egin zuen Amerikarako bidaia:

 

            Honki jin ene lloba

            Noski dakizün bezala

            Zilar ürre ebasteko

            Denak hortan trebe gira

 

            Itsas ontziak dirade

            Osoki ürrez betetzen

            Hau denen ontsa zaintzea

            Zure kargüa da izanen

 

      Holandarrek espainiarren lapurreta gosea ez zuten maite:

 

            Ürrez ezin aseak zidee

            Deabrüen bizkar hotzak

            Aspalditik gure etsaiak

            Espainol ohoin ustelak

 

      Lapurretak, borrokak, ezpata dantzak, abenturak eta ihesaldiak izan ziren eguneroko ogi Amerikan egin zituen 24 urteetan. Batzuetan ihes egiten zuen, uste baitzuen Frantzisko Loiola emakumea zela ohartzear zirela. Gizon jantzietan emakumeekin zuen jarrerak eman du zeresana Katalina Erausoren historian. Izan ere, batzuetan badirudi emakumeren batez maitemindu zela. Maite Berrogainen ustez etengabe egin behar zuen antzerkia inor kontura ez zedin emakumea zela. Beste batzuen ustez, Ipar Amerikako lesbiana mugimendu batzuen arabera adibidez, Erausok emakumeak zituen gustuko.

      Hona Berrogainek gai horri lotuta idatzitako bi ahapaldi:

 

            Xiletik landa niz Perun

            Solarteren zerbütxüko

            Nola ez aipa alabak

            Izigarri dütüt gustüko

 

            Zoriona düt topatü

            Hanitx jente düt ikusten

            Neskekin denbora pasa

            Lana ez düt nik senditzen

 

      Maitasun kontuak pixkatxo bat, baina gorrotoak gordinagoak ziren Amerika aldean. Baionako ikus-entzuleak ez ziren lozorroan eta berriz ere gaitzespen oihuak zabaldu ziren Lauga kiroldegian, honela mintzo baitziren Migeltxo Erauso Katalinaren anaia lehendabizi eta Katalina bera ondoren:

 

            Heben zidee suntsitzeko

            Arraza apalagoak

            Gük garaitüko dütügü

            Nausi dira xuriak

 

            Indiano bürügorri

            Espainolek zütüe hilko

            Trumilka jiten beitira

            Amalürra ebasteko

 

      24 urteko bizialdiaren ondoren, Europara joan zen eta emakume zela aitortu eta gizon itxuran bizitzen jarraitzeko baimena eskatu zion aita santuari. Haren arrapostuak publikoa aztoratu zuen eta Erausoren erantzunak berriz, txaloak harrotu zituen.

 

            Lehenik jakin behar dit

            Beti birjina zirenez

            Hebenko bi emagintsek

            Erranen düe bai ala ez

 

            Gizon bati ez deiozüe

            Galtatzen denez birjina

            Gizon emazteen arteko

            Injüstizia bat haboro da

 

      Ez zen Europan errenditu. Berriz ere Amerikara alde egin zuen, Mexikora, eta 1650. urtean hil zen moja soldadua.